Friday 28 June 2013

Apa kata mereka nanti?



                                                                 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum. Syukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih dipinjamkan dengan pelbagai limpahan nikmat dari-Nya. Alhamdulillah :)

Kadang dalam sibuk mengejar dunia, kita lelah. Penat mengejar dunia. Bagaikan tersedar kita sudah terlalu jauh dari Dia. Bagaimana mahu kembali? Adakah Allah akan terima taubatku? Takut Dia tak terima sebab dah banyak buat dosa. Rasa was-was tu kuat.

Lakukan taubat nasuha. Allah Maha Pengampun. Itu sahaja sudah membuktikan bahawa Dia pasti akan menerima taubat hamba-Nya yang bersungguh untuk mencari keampunan dari-Nya. Rasa was-was itu gangguan si syaitan yang tak pernah putus asa. Cukuplah kau bersangka baik pada Allah. Ya, itu sudah mencukupi.

Bagaimana dengan kawan-kawan nanti? Apa akan orang lain kata nanti? Apa yang mereka akan cakap dengan penghijrahan aku ini? Apa akan jadi kalau mereka jauhkan diri? Siapa yang nak jadi teman nanti? Kalau mereka kata 'bajet alim' macam mana? atau mereka akan gelar aku dengan panggilan ustaz mahupun ustazah? Susahnya.

Tak susah kalau ada usaha dalam diri dan tak akan susah kalau kau tak fikirkan sangat apa yang akan mereka kata . Jika mereka menjauh, biarkan. Jika dipanggil ustaz atau ustazah, amin kan. Masa ini lah kau akan kenal siapa kawan yang sebenar. Allah akan tunjuk. Ramai lagi yang boleh dibuat kawan. Boleh je cari kawan yang lain. Yang akan bersama dengan kau untuk menggapai syurga-Nya. Itu baru digelar sahabat dunia dan akhirat. Allah ada, jangan risau. Allah itu sudah mencukupi. Teman saat susah dan senang, saat suka dan duka, saat rebah dan bangkit semula. Yang menguji sebagai tanda cinta-Nya. Yang setia dan sentiasa mendengar keluh kesah, tangisan serta pengharapan setiap hamba-Nya.

Alhamdulillah, Allah sedarkan kau dari kelekaan kau dengan dunia. Alhamdulillah, Dia pilih kau. Moga berterusan. Jangan berhenti di pertengahan jalan. Ingatkan diri sendiri, syurga bukan untuk orang yang mudah putus asa. Allah tahu kau mampu. Kuatkan semangat. Nak syurga, kena usaha.

Tak perlu hiraukan pandangan manusia. Pandangan Allah itu yang utama. Memang susah nak puaskan hati semua orang. Apa guna kalau manusia sanjung kau mulia dan kau suka tetapi pada pandangan Allah, kau bukan siapa-siapa? Bagaimana kalau manusia bercakap mengenai kau dan kau bangga tetapi Rasulullah SAW tak kenal kau siapa? Hidup di dunia bukan untuk menempa nama sebaliknya untuk buat persediaan bagi kembali semula ke sana. Ke mana? Kampung kita. Akhirat. Syurga. Kejar akhirat kerana kita di dunia ni bukannya lama, bukan untuk hidup selamanya. Hakikatnya, saat kita meninggal dunia, saat itu lah bermula kehidupan kita yang sebenarnya. Kita diberi pilihan. Pilihan dengan usaha sendiri. Jadi, pilih. Dunia atau akhirat. Syurga atau neraka. Redha atau murka.

No comments:

Post a Comment