Sunday 2 June 2013

Ukhuwah Fillah...



                                                                                                                    
Bismillahhirrahmanirrahim. Assalamualaikum :) Alhamdulillah kerana kita masih mampu untuk bersujud kepada-Nya. Mari gunakan kesempatan ini untuk memperbaiki dan mempersiapkan diri bagi hari yang telah dijanjikan-Nya, insyaAllah Ta'ala.

Sahabat itu saling menasihati. Tegur ketika salah. Tarik ketika rebah. Bersama memberi kekuatan. Bersama melalui jalan menuju redha Allah. Kawan biar dengan semua orang tetapi cari lah mereka yang betul-betul boleh digelar sahabat. Sahabat berada di sisi bukan sahaja ketika senang tetapi juga ketika susah. Sahabat yang memujuk untuk tabah dan yakin akan janji Allah ketika kamu lelah dengan ujian. Sahabat yang mengingatkan supaya mengadu pada Allah kerana Dia yang lebih memahami rasa hati.

Pastinya ada sahaja seorang rakan yang menikam belakang. Ya, ramai yang mempunyai rakan seperti ini. Lebih baik musuh yang terang-terangan membenci kita daripada mempunyai rakan yang baik di depan tetapi dalam diam menikam belakang. Seburuk mana pun dia, dia hadir sebagai ujian dari Allah untuk menguji keimanan kita kepada-Nya. Tanda Allah sayang tu. Biarlah dia terus burukkan jika itu yang dapat memuaskan hatinya, kita rugi ke? dapat pahala free lagi. Jangan mudah rebah. Diam bukan tanda mengalah.

Sahabat tidak datang hanya ketika dia ada masalah dan memerlukan seseorang untuk berkongsi rasa. Sahabat itu yang gembira apabila melihat kau bahagia. Dia rela berbuat apa sahaja untuk melihat kegembiraan yang terukir di wajah sahabatnya semula. Dia yang selalu mengingatkan sahabatnya akan Allah. Sahabat yang sentiasa mengingatkan kemanisan syurga ketika kau berasa seakan mahu mengalah dan sahabat yang mengingatkan akan pahitnya neraka ketika kau terasa mahu membuat sesuatu yang dilarang oleh Allah. Sahabat tidak hadir untuk menggalakkan lagi kau melakukan apa yang dibenci Allah.

Bersama-sama dalam mengharungi ujian Allah untuk menggapai syurga-Nya. Bersama mencari redha dan cinta Allah di sebalik setiap ujian yang menimpa. Dia yang memilih untuk menegur dan menarik semula ketika kau tersalah langkah dan bukannya dengan cara menjauhkan diri. Sahabat tidak cepat melatah apabila ditegur. Dia pastinya menerima teguran itu dan menjadikan salahnya sebagai pengajaran. Sahabat yang mengingatkan solat jika kau terleka dengan urusan dunia. MasyaAllah, ini lah yang seringkali disebut sebagai ukhuwah fillah. Persahabatan yang terjalin kerana Allah. Sahabat dunia dan akhirat. Indahnya persahabatan jika diletakkan Allah sebagai keutamaan bersama.

                                                         


No comments:

Post a Comment