Wednesday 9 October 2013

Teguran...

                                                            
                
                                                                بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum. Alhamdulillah atas segalanya. Masih mampu berdiri teguh di muka bumi dengan izin-Nya. Bukan semua punya apa yang kita ada sehingga ke hari ini. Syukur.

Teguran.

Perkataan yang meresap ke dalam tiap hati.
Untuk menyedarkan daripada leka.
Tetapi yang aku jumpa, terlalu banyak cara.


Maaf aku kata.
Yang aku jumpa, sindiran banyak tak kena.
Dalam pelbagai cara, untuk menyakiti hati seseorang bukan salah satu daripadanya.

Aku suka.
Dengan cara tegur yang buat aku sentap.
Muhasabah bagi aku.
Sentap kerana yang ditegur itu memang salah aku.
Secara langsung atau tidak.

Sentap itu dapat menyedarkan aku.
Mesej dari Dia.
Yang teristimewa.

Mungkin sesetengah tidak dapat menerima.
Kita punya pelbagai persepsi yang berbeza.
Untuk menolak atau menerima.

Cara penyampaian itu menjadi persoalan.
Aku hairan.
Makin ramai yang menggunakan kaedah sinis.

Cuma satu aku nak ingatkan.
Buat peringatan.
Aku dan kau.

Manusia memang tak lari dari dosa.
Kau pun tahu.
Menegur punya banyak cara.
Bukan dengan menyakiti.
Bukan dengan menjauhkan diri.

Tegas itu perlu jika cara lembut tidak mendatangkan kesan.
Tegas itu bukan dalam cara menyindir seolah olah kita tiada dosa.
Tegas, lain. Sindir, lain. Garang, lain.

Moga hati kita mudah untuk menerima teguran.
Moga tidak cepat melenting.
Moga Allah lembutkan hati kita.
InsyaAllah.

Jika ada salah silap, mohon maaf.
Aku cuma beri pendapat.
Yang mana salah, harap tegur.
Yang baik itu semuanya datang dari Dia.

Moga bermanfaat.
Peringatan buat semua.
Termasuk diri aku sendiri.


No comments:

Post a Comment